Gerrit, Gert of toch Gait?

Iets in Vriezenveen is voor mij een raadsel. Al weken probeer ik het raadsel op te lossen, maar niemand heeft een duidelijk antwoord voor mij. Hopelijk kan iemand mij ooit het antwoord geven op het volgende raadsel.

In Vriezenveen hebben veel mensen en families een bijnaam of scheldnaam. Dit verschil begrijp ik ook niet, want een scheldnaam blijkt niet altijd negatief te zijn. Mijn raadsel blijkt over een bijnaam te gaan.

Het raadsel is als volgt: In Vriezenveen wonen mannen die Gait worden genoemd. Deze mannen hebben vaak Gerrit of Gert in hun paspoort staan. Ik dacht een keer mee te doen door een Gerrit ook Gait te noemen, maar dat klopte niet. Deze Gerrit heette geen Gait, maar gewoon Gerrit. Hoe kan dit? Niemand kan mij dit vertellen. Vaak krijg ik als antwoord dat het gewoon zo is.

Om het nog ingewikkelder te maken, werd mij verteld dat een kraai ook een Gait wordt genoemd. Hier krijg ik kriebels van, want ik kan het maar niet begrijpen.

En toch vind ik dit prachtig. Een dorp met zijn eigen gebruiken en met zijn eigen raadsels. Ik had voorheen nog nooit van Gait gehoord, maar nu lig ik er ’s nachts wakker van. Als iemand mij kan vertellen hoe het nu daadwerkelijk zit met Gait, Gerrit of Gert, dan hoor ik het graag. Tot die tijd ga ik op onderzoek en blijf ik mij verwonderen over dit dorp.

Rianne Vos

Reacties

Populaire posts van deze blog

VIVE LA VIE

Corona en het vrijwilligerswerk

Het is druk in het verkeer en de scholen zijn weer begonnen