Afscheid

Afscheid nemen van Den Ham. Afscheid nemen van de fraaie N341 van Den Ham langs Eerde en Steile Oever naar Ommen. Afscheid nemen van zwembad de Groene Jager. En ga zo maar door. Ruim 10 jaar heb ik mij onderdeel gevoeld van de gemeenschap. Een warm bad voor deze Hagenees. Nog een paar dagen en dan staan de verhuizers voor onze deur. Het inpakken is gelukkig bijna voltooid.

Verbazingwekkend wat iemand in vele tientallen jaren kan verzamelen en ook steeds weet mee te nemen bij verhuizingen naar een nieuwe woning. Het afscheid nemen van die zaken die ik al vele tientallen jaren had bewaard was best moeilijk. Vooral het wegdoen van vele honderden boeken viel mij zwaar. Gelukkig hebben wij voor heel veel nog een goede bestemming kunnen vinden. Onze twee katten genieten ongekend van alle avonturen tussen de gestapelde verhuisdozen. Ongekende territoriumdrift bij Boris en Ronja is zichtbaar. Hevig geblaas en gesis van Ronja, dubbel zo groot door alle opstaande haren als Boris de rode kater het waagt haar geliefde verhuisdoos te beklimmen. Een vermakelijk schouwspel. Wat een paradijs voor die twee ook in het nieuwe appartement de eerste maanden.

Voor de laatste keer het gras maaien in onze voortuin. Zeker een foto waard vond mijn echtgenote. Voor de laatste keer samen lopend door de lege kamers. Wat klinkt het hol. Zo veel tijd werkend op de laptop achter mijn bureau doorgebracht. Nu veelvuldig met de vele video overleggen sinds april vorig jaar. Mijn stemming wordt goed weergegeven door enkele dichtregels ooit gevonden op internet. Dichter voor mij helaas onbekend.

Afscheid nemen is met zachte vingers

Wat voorbij is dicht doen

En verpakken in goede gedachten ter herinnering

Afscheid nemen is met dankbare handen

weemoedig meedragen al wat waard is niet te vergeten

 

Het ga jullie goed.


Hans van Ronkel

Reacties

Populaire posts van deze blog

VIVE LA VIE

Corona en het vrijwilligerswerk

Het is druk in het verkeer en de scholen zijn weer begonnen