De maatschappij, dat zijn wij!

 


Burgerschapsvorming: een verplichte, maar ook eervolle taak voor Nederlandse scholen. Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen, zodat ze actief meedoen aan de samenleving en er een positieve bijdrage aan leveren. Het gaat om de houding en vaardigheden van leerlingen als het gaat om democratie, participatie en identiteit. Op school leren kinderen samenwerken, openstaan voor andere overtuigingen en hoe ze zelf het verschil kunnen maken. Het onderwijs heeft de schone taak om de burgers van morgen een waarde(n)volle basis mee te geven.

Maar hoe leg je aan kinderen uit wat een democratie is als er in Amerika een narcistische clown aan de macht is die het hart van de Amerikaanse democratie laat belegeren omdat hij zijn verlies niet wil erkennen? Of wat te denken van 89 geregistreerde politieke partijen voor de komende verkiezingen? One-issuepartijen die, op zoek naar zieltjes en aandacht, roeptoeteren over één populair thema zonder zich druk te maken over het grote geheel en algemeen belang van ons land.

Hoe leg je uit wat participatie is in een maatschappij waar BN’ers de hashtag ‘Ik doe niet meer mee!’ introduceren en kwetsbare mensen en hardwerkend zorgpersoneel een mes in de rug steken?

En hoe leer je kinderen respect te hebben voor andere overtuigingen in een maatschappij waar een spotprent je doodvonnis kan betekenen?

Ga er maar aan staan! Het antwoord op deze vragen is even ingewikkeld als simpel. Kinderen leren alleen wat begrippen als democratie, participatie en identiteit inhouden als wij als maatschappij het goede voorbeeld geven. De basis kan weliswaar in het onderwijs gelegd worden, maar de  maatschappij moet de daad bij het woord voegen. En om maar met een (enigszins bewerkte) klassieker af te sluiten: De maatschappij, dat zijn wij!

Reacties

Populaire posts van deze blog

VIVE LA VIE

Het is druk in het verkeer en de scholen zijn weer begonnen

Corona en het vrijwilligerswerk