De maatschappij, dat zijn wij!
Burgerschapsvorming: een verplichte, maar ook eervolle taak voor Nederlandse scholen. Burgerschapsvorming is het vormen van leerlingen, zodat ze actief meedoen aan de samenleving en er een positieve bijdrage aan leveren. Het gaat om de houding en vaardigheden van leerlingen als het gaat om democratie, participatie en identiteit. Op school leren kinderen samenwerken, openstaan voor andere overtuigingen en hoe ze zelf het verschil kunnen maken. Het onderwijs heeft de schone taak om de burgers van morgen een waarde(n)volle basis mee te geven.
Maar hoe leg je aan kinderen uit wat een democratie is als
er in Amerika een narcistische clown aan de macht is die het hart van de
Amerikaanse democratie laat belegeren omdat hij zijn verlies niet wil erkennen?
Of wat te denken van 89 geregistreerde politieke partijen voor de komende
verkiezingen? One-issuepartijen die, op zoek naar zieltjes en aandacht,
roeptoeteren over één populair thema zonder zich druk te maken over het grote
geheel en algemeen belang van ons land.
Hoe leg je uit wat participatie is in een maatschappij waar
BN’ers de hashtag ‘Ik doe niet meer mee!’ introduceren en kwetsbare mensen en
hardwerkend zorgpersoneel een mes in de rug steken?
En hoe leer je kinderen respect te hebben voor andere
overtuigingen in een maatschappij waar een spotprent je doodvonnis kan
betekenen?
Ga er maar aan staan! Het antwoord op deze vragen is even
ingewikkeld als simpel. Kinderen leren alleen wat begrippen als democratie,
participatie en identiteit inhouden als wij als maatschappij het goede
voorbeeld geven. De basis kan weliswaar in het onderwijs gelegd worden, maar
de maatschappij moet de daad bij het
woord voegen. En om maar met een (enigszins bewerkte) klassieker af te sluiten:
De maatschappij, dat zijn wij!
Reacties
Een reactie posten