Hej 't al eheurd? Rekening rijden

Wandelend door Den Ham op weg naar de Brink. Dorpsbewoners groeten je en spreken je aan. En dan blijkt al snel dat het fijne van in zo'n klein dorp wonen is dat wanneer je echt (nog) geen idee hebt wat je aan het doen bent, een ander dat wel weet.  Echt heel anders dan in Den Haag. Maar de onder de Haagse politieke stolp bedachte plannen blijven niet onbesproken in Den Ham.

Op de Brink snel naar het terras van Herberg Swaen. En de aanspraak blijft niet uit. Hej 't al eheurd van die plannen om rekening rijden in te voeren? Betalen per gereden kilometer. Begrijpen ze wel wat dat betekent voor het platteland? Dat ondanks inspanningen binnen gemeenten, zoals ook in Twenterand, voorzieningen blijven afnemen. Klimaat is natuurlijk belangrijk. Maar denken ze onder die Haagse stolp nu wel goed na over hun plannen en vooral over de gevolgen Nederland breed? Niets is minder waar. Alles lijkt in het licht te worden gezien van de Randstad waar het openbaar vervoer redelijk tot goed is geregeld. Maar de Randstad is Nederland niet! Onder het genot van een drankje passeren de nodige varianten. Besteed nu werkelijk de gecombineerde fiscale opbrengsten van alle op de auto en de brandstoffen verschuldigde heffingen, inclusief de provinciale opcenten, aan verbetering van het openbaar vervoer, verbetering van wegen en vooral ook fietsverbindingen. En trek lering uit geslaagde voorbeelden in het buitenland. Zelf het wiel uitvinden heeft al genoeg verspild geld gekost.
Conclusie. Het invoeren van het rekening rijden, als daartoe wordt besloten, mag niet leiden tot een verhoging van de kosten voor inwoners van plattelandsgemeenten. Waak voor het onaantrekkelijk maken van het wonen en werken op het platteland. Kom in actie politici in Twenterand en Overijssel. Voorkom tweedeling tussen stad en platteland.

Reacties

Populaire posts van deze blog

VIVE LA VIE

Corona en het vrijwilligerswerk

Het is druk in het verkeer en de scholen zijn weer begonnen