Harmonie

Onze vier grote kernen willen graag onderscheidend zijn. Zo ontstaan vaak indrukwekkende
initiatieven. Maar soms worden er jaloerse blikken geworpen op de andere dorpen


Kan dat niet anders? Met meer wederzijdse waardering, meer harmonie? Een fraai staaltje daarvan zie ik elke week bij het Chr. Mannenkoor Vroomshoop. Ik ben nu zo’n 10 jaar lid en ingedeeld bij de baritons, op de achterste rij. Of dat te maken hee met mijn (betrekkelijke) lengte of mijn (gebrek aan)
zangtalent, laat ik ‘wijselijk’ in het midden. Een derde van de 100 leden komt uit Den Ham. Maar ook uit Geerdijk, Vriezenveen en Westerhaar zingen er mannen mee in dit koor.
In zo’n mannenkoor worden vier verschillende partijen onderscheiden. Dan telt natuurlijk niet meer de woonplaats maar geldt een ander criterium, namelijk het stembereik. Op de linkerflank staan de eerste tenoren, die verbazingwekkend hoge tonen kunnen produceren. Naast hen de tweede tenoren, die iets minder hoog zingen. Vervolgens komen we bij de baritons, en met die mannen gaan we al naar de lagere regionen. En helemaal rechts staan de mannen die voor de diepgang zorgen, de bassen.
Elk van die vier partijen zingt zijn eigen lied. Elk van die vier partijen is er trots op waartoe ze in staat is. Maar elke partij luistert ook met waardering naar wat die andere partijen voor fraaie klanken voortbrengen.
En wat is het nou zo bijzonder? Als ze sámen zingen, klinkt het nog eens duizend keer mooier. Dan blijken al die stemmen wonderbaarlijk goed bij elkaar te passen. Dan ontstaat er namelijk harmonie.
En dat lijkt me nou ook wel wat voor de Twenterandse gemeenschap.
Wees trots op jezelf, en kijk met waardering naar de ander. Dan ontstaat de harmonie vanzelf. Die kun je bijvoorbeeld horen op 15 november in Vroomshoop, op 13 december in Den Ham en op 14 december
in Vriezenveen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

VIVE LA VIE

Het is druk in het verkeer en de scholen zijn weer begonnen

Corona en het vrijwilligerswerk