Op naar een fantastisch 2020

De oh zo warme en gemoedelijke
kerstdagen zijn geweest. Feestelijk maar  wel op een ingetogen manier. Heeft dat met de leeftijd te maken? Neen, maar overdaad in een wereld waarin angst, onvrede en hopeloosheid lijken te domineren maar velen het moeilijk hebben voelt gewoon niet goed. Het voelt goed die feestdagen in Twente, en in Den Ham in het bijzonder. De sfeer is zo veel gemoedelijker dan in de hectiek van de grote stad. Hoewel ik daar ook goede herinneringen aan heb. Maar De Brink in kerstsfeer, de samenzang  op Kerstavond, het is zo tekenend voor de fijne sfeer in het dorp.

En nu op naar de jaarwisseling. Rond de jaarwisseling word ik altijd een beetje melancholisch. De jaren lijken zelfs in Den Ham wel steeds korter te duren; de tijd vliegt, glipt als los zand tussen mijn vingers door. Hoe zou dat komen, dat de tijd sneller lijkt te gaan dan vroeger? Is dat verbeelding of is dat het gevolg van het feit dat wij gewoon zo veel te doen hebben, in ieder geval denken heel veel te doen te hebben. Zal wel liggen aan al die prikkels de hele dag door: nieuws, mail, WhatsApp, de social media en ga zo maar door. En dan die stroom aan goede voornemens elk jaar opnieuw. De misschien wel meest voorkomende: dit jaar ga ik gezond leven. Haast even mooi als de tekst op het tegeltje ‘morgen ga ik sparen’.

Nieuwe voornemens bedenken hoeft meestal niet. Ik pak die van vorig jaar op en voer ze nu uit!
Deze column schrijf ik voorafgaand aan Oud en Nieuw. Ik hoop dat wij allen kunnen genieten van een fijne en vooral veilige viering van de jaarwisseling.
Martin Luther King had een droom, Christus een Bergrede (Mattheüs 5, 6 en 7), ik een kerstwens voor allen bekend en onbekend: een voorspoedig en gezegend 2020.

Reacties

Populaire posts van deze blog

VIVE LA VIE

Corona en het vrijwilligerswerk

Het is druk in het verkeer en de scholen zijn weer begonnen