Tradities

Tradities, ik ben er dol op. U zult begrijpen dat de afgelopen periode geen straf voor mij is geweest. De feestdagen zijn onlosmakelijk verbonden met jaarlijks terugkerende gebruiken. Ieder gezin en iedere streek heeft zijn eigen tradities. Als deze gebruiken samen komen, kunnen er mooie taferelen ontstaan.

Zo heb ik ontdekt dat knieperties in Drenthe anders zijn dan in Twente. Ik ging samen met echte Vriezenveense vrouwen knieperties bakken. Ik had mij goed voorbereid door mijn deeg al te maken. Trots kwam ik aan met mijn kniepertiesijzer en mijn deegballetjes voor de knieperties. Niet wetende dat deze deegballetjes nog dagenlang besproken zouden worden. Wat bleek, de dames kenden dit niet. Niemand kende dit! Deze onschuldige deegballetjes zorgden voor een mooi gesprek over de tradities hier en in Drenthe. Verschillende tradities kwamen samen en dat werd een mooi tafereel.
Vanuit Drenthe ken ik de knieperties en de nieuwjaarsrolletjes. De nieuwjaarsrolletjes worden gegeten in het nieuwe jaar. De rolletjes staan voor het jaar dat komen gaat. De rolletjes zijn dicht, net als het nieuwe jaar. De knieperties zijn plat. Het zijn open gevouwen rolletjes. Deze staan voor het oude jaar. Dit jaar is open en we weten wat het ons heeft gebracht. Ik hoop dat 2020 een mooi gevuld rolletje voor u zal zijn en dat het kniepertie aan het einde van dit jaar extra goed zal smaken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

VIVE LA VIE

Corona en het vrijwilligerswerk

Het is druk in het verkeer en de scholen zijn weer begonnen