What’s in a name?
Van de week had ik een mooie trip down memory lane. Van mijn
ouders kreeg ik een prachtig singletje voor mijn platenverzameling. Het plaatje
‘Hallo Erik vandaag is het feest’ dat ik vroeger voor mijn zesde verjaardag
kreeg en ‘speciaal’ voor mij gemaakt was. Elk jaar stond het plaatje op en
voelde ik mij de ster van mijn eigen verjaardag. Mijn vader heeft deze droom
ruw verstoord, hij vertelde dat hij dit plaatje destijds bij de Hema kocht en
dat er ook een variant van Mark, Jeroen, Karin en Sandra was.
Even later stuitte ik op een advertentie op Facebook. Het
bedrijf in kwestie leverde gepersonaliseerde artikelen aan ouders die bij het
rekje met namenmokken altijd maar misgrijpen, omdat de naam van hun oogappeltje
er niet bij zit. Gezien de reacties een gat in de markt: zwaar gefrustreerd
lieten de ouders van Evelijn Vemvane (één naam…), Jakke, Jaé Zyan en Lylou
weten al jaren tegen dit probleem op te lopen. Dat heeft toch iets grappigs, in
een standaardassortiment op zoek naar je eigen unieke scrabblevondst. Prachtig
zo’n originele naam, maar de rest van de wereld moet misschien wel even aan
jouw creativiteit wennen.
Nee dan de Haarlemse bierbrouwerij Jopen, zij maken zich
zorgen over het uitsterven van de naam Joop. Aanstaande ouders die hun kind
Joop noemen kunnen een zesgangendiner en een bierpakket tegemoet zien. Wellicht
het overwegen waard…
Bij het geven van namen kunnen verschillende beweegredenen
de doorslag geven: van originaliteit, tot (familie)traditie of bijvoorbeeld
betekenis. Hoe dan ook, kinderen dragen hem vervolgens hun leven lang en dat gaat
toch wel iets verder dan een originaliteitsstatement. Het verschil maak je niet
met je naam, maar doe wie je bent en door wat je doet. Wim Kok was immers
premier van Nederland en Jan Janssen heeft de Tour gewonnen, what’s in a name?
Erik Schutmaat
Reacties
Een reactie posten