Communicatie en de houdbaarheid van afspraken

En om je heen kijkend zie je in ieder geval dat de 1,5 meter
behoorlijk is gesneuveld zowel op straat als bijvoorbeeld in winkels. En durf
er eens een opmerking over te maken. Een woedende blik is minimaal de reactie.
Wat is de oorzaak? Aan de feiten is de afgelopen maanden
niet veel veranderd. De strenge maatregelen zijn versoepeld. Laat de
communicatie en zeker de communicatie naar doelgroepen te wensen over? Daar
past een volmondig ja op. In het begin van de crisis is het voor iedereen
duidelijk dat er ernstige restricties nodig zijn. Naarmate de gezondheidscrisis
voortduurt is heldere en vooral eenduidige communicatie in gewone mensentaal
noodzakelijk. En daarbij past ook een goede keuze van media in een brede mix.
En daar schort het aan vooral als je kijkt naar de doelgroep jongeren. Hoeveel
jongeren zullen de persconferenties van Rutte en bijvoorbeeld deze week
Grapperhaus hebben gevolgd. Kijken of luisteren zij nog naar de
nieuwuitzendingen en actualiteitenrubrieken radio en televisie? Het antwoord:
neen.
Voor een overheid die jaarlijks grote aantallen externe
deskundigen inschakelt moet het toch eenvoudig zijn om helder te communiceren
in begrijpelijke taal en via media zoals die door de diverse doelgroepen worden
gebruikt. Dwing ook de deskundigen van RIVM en andere huize in begrijpelijke
taal te communiceren en let vooral op helderheid en eenduidigheid.
En dan durf je ook de discussie gebaseerd op argumenten aan
met influencers!
Reacties
Een reactie posten