Goede voornemens

Op de dag dat ik deze column schrijf, blijkt het Blue Monday te zijn. Ook wel ‘deprimaandag’, aldus Wikipedia. Deze derde maandag van januari is volgens een Britse psycholoog de meest deprimerende dag van het jaar. Waarom? De vakantie lijkt nog ontzettend ver weg en de meeste goede voornemens zouden zijn mislukt. Die goede voornemens boeien mij ieder jaar weer.

 

Op nieuwjaarsdag bezochten wij (geheel Coronaproof) mijn ouders in Emmen. Een ritje van zo’n 45 minuten. Tijdens deze rit hadden wij de radio aan. In het programma dat wij luisterden, werden luisteraars gebeld die vorig jaar hun goede voornemens hadden laten opnemen voor het volgende jaar (2021 dus). De meeste voornemens waren niet gelukt. Ik heb het idee dat dit met de meeste goede voornemens gebeurt. Als dat niet zo is, vind ik dat ontzettend knap van u! De meest voorkomende goede voornemens waren in dit programma stoppen met roken en afvallen. Ik vraag mij dan af, waarom wachten tot het nieuwe jaar? Is dat de Engelstalige gedachte ‘New year, new me’? U heeft het vast al door, ik geloof er niet zo. In ieder geval niet voor mijzelf. Voor mij dit jaar dus ook geen Blue Monday of ‘deprimaandag’. Ik heb geen goede voornemens specifiek voor dit jaar. Ik wil altijd afvallen, ook in juli of november. U raadt het al, lukt mij nooit. Een ander goed voornemen probeer ik het hele jaar vol te houden. Goed zijn voor de mensen om mij heen en genieten van iedere dag. Dat is iets wat ik sinds de geboorte van onze dochter heb geleerd, want de tijd gaat ontzettend snel. Te snel om een deprimaandag te hebben.

Reacties

Populaire posts van deze blog

VIVE LA VIE

Corona en het vrijwilligerswerk

Het is druk in het verkeer en de scholen zijn weer begonnen