Observaties



Geen zin in corona gerelateerde zaken. Ik heb de tijd gebruikt om mij eens uitgebreid te verdiepen in het gedrag van onze twee huiskatten. Een grote rode kater Boris en een veel kleinere, maar wel gespierde, Cyperse poes luisterend naar de naam Ronja. Ik wil mijn inzicht met u delen in de katten psyche, vooral omdat ik zelf een grote kattenliefhebber ben. Van klein kind tot op heden altijd een of meer katten als gezelschap.

Wat is zo fascinerend aan katten? Katten houden er een totaal verschillend sociaal leven op na. Drie levensmotto’s zijn te onderkennen: ze houden niet van onbekenden ( Boris is het niet eens met dit motto), ze leven in een wereld van geuren en katten zijn graag op hun eentje. Ik voeg daar een vierde aan toe: katten hebben geen bazen, maar bedienden! En bij katten is het karakter nog moeilijker van de buitenkant af te lezen dan bij mensen. Maar dat en de absolute eigenzinnigheid maken katten voor mij zo aantrekkelijk.

Nog een feitje. Waar mensen hun woede over het algemeen uiten door te schreeuwen, maken katten in stilte ruzie door naar elkaar te staren. Een echte stare down! Uiteindelijk toch wel een diep gegrom, haren overeind en na wat blazen over en weer met de staart, driemaal zo groot door opstaande haren, omhoog weglopen.

Katten zijn naar mijn mening ook de uitvinder van de LAT relatie. Ze houden van korte sociale contacten. Ze komen wel even hallo zeggen, maar zijn graag een groot deel van de dag alleen. Maar tegen de avond of eerder in de middag willen onze katten hun eigen stoelen verruilen voor ons gezelschap. Boris springt naast mij op de bank, kijkt mij dringend aan, mauwt en kijkt vervolgens naar twee kussens . Het dringende verzoek deze kussen zo neer te leggen dat hij zich daar op neer kan vlijen. Ronja is meer vooral in de avond een adept van mijn vrouw. Ook daar doordringende blikken alvorens zij zich op schoot te rusten legt. Enfin, zo brengen wij gevieren deze tweede lock down door.

 

Hans van Ronkel

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

VIVE LA VIE

Corona en het vrijwilligerswerk

Het is druk in het verkeer en de scholen zijn weer begonnen